Publicerad: 6 juli 2025, 11:40 CEST
Mercedes-AMG inser att det är en tuff utmaning att göra elbilar lika spännande som traditionella bensinbilar. Medan många tillverkare har försökt vinna över entusiaster av innerbränningsmotorer, har få lyckats. Nu tar den tyska giganten inspiration från Hyundai Ioniq 5 N och integrerar en banbrytande teknologi i sin kommande supersportbil, AMG GT XX, för att leverera en körupplevelse utöver det vanliga.
Simulerade Växlingar Förhöjer Körglädjen
Vid lanseringen av AMG GT XX-konceptet avslöjade Mercedes-Benz Groups teknologichef, Markus Schäfer, att de kommer att använda simulerade växlingar för att återskapa känslan av en bensinbil. Denna teknik ger inte bara ljudet av växlingar, utan även en fysisk respons som gör körningen mer autentisk.
– En bil ska väcka känslor genom ljud, vibrationer och växlingar. Om den inte gör det, har den misslyckats. AMG-bilar levererar just detta, och vi har överfört den upplevelsen till AMG GT XX, säger Schäfer.
– En bil ska väcka känslor genom ljud, vibrationer och växlingar. Om den inte gör det, har den misslyckats. AMG-bilar levererar just detta, och vi har överfört den upplevelsen till AMG GT XX, säger Schäfer.

V8-Ljud i Världsklass
Mercedes-AMG nöjer sig inte med halvmesyrer. För att undvika den konstgjorda känsla som kan uppstå i elbilar som Dodge Charger Daytona, satsar de på en helhetsupplevelse. I produktionsversionen av AMG GT 4-dörrars EV kommer speciella högtalare i strålkastarna att återskapa det ikoniska AMG V8-ljudet. En talesperson kallar det till och med ”det bästa V8-ljudet vi någonsin skapat.”
Imponerande Prestanda: 1340 Hästkrafter
AMG GT XX-konceptet drivs av tre axialflödesmotorer – två bak och en fram – som tillsammans ger 1340 hästkrafter. Produktionsmodellen förväntas ligga nära denna nivå, och motorerna, utvecklade av brittiska Yasa, är nyckeln till att möta kundernas höga krav.
Schäfer betonar helheten:
– Kraft, körbarhet och prestanda på bana måste vara äkta. Men AMG handlar också om en emotionell upplevelse genom ljud och vibrationer. Vi vet att det är svårt att locka inbitna V8-fans till elbilar, men en ren elbil räcker inte – den måste leverera på alla plan.

En Ny Era för Elbilar
Mercedes-AMG:s strategi visar att de inte bara fokuserar på kraft och acceleration, utan på att engagera förarens alla sinnen. Med simulerade växlingar, V8-ljud och en prestanda på 1340 hästkrafter i modeller som AMG GT XX och AMG GT 4-dörrars EV, banar de väg för en framtid där elbilar inte bara är snabba – utan även spännande.