I oktober 2024 registrerade en fartkamera på E45 en 55-årig man som körde i 86 km/h på en 70-sträcka. Men det var inte bara hastigheten som avslöjades bilden visade tydligt att mannen höll en mobiltelefon i handen. Tingsrätten dömde honom nyligen till 3 150 kronor i böter, varav 1 500 kronor för fortkörning och 1 650 kronor för otillåten mobilanvändning, enligt Östersunds-Posten.
Domen ses nu som ett potentiellt prejudikat som kan påverka hur fartkameror används framöver.
Ökad övervakning – fartkameror kan få ny roll i trafiksäkerheten
Traditionellt har fartkameror i Sverige använts för att övervaka hastighetsöverträdelser, men tekniken bakom kamerorna gör det möjligt att även identifiera andra trafikbrott exempelvis om föraren håller en mobiltelefon.
Internationellt har länder som Australien, Nederländerna och Storbritannien redan implementerat särskilda övervakningssystem som automatiskt upptäcker mobilanvändning under körning. Den aktuella domen tyder på att Sverige kan följa efter, vilket skulle innebära ökad användning av trafikkameror för att förbättra trafiksäkerheten.
Vad säger lagen om mobiltelefon i bilen?
Sedan den 1 februari 2018 är det enligt svensk lag förbjudet att hålla en mobiltelefon i handen under körning. Syftet är att minska distraktioner och förebygga olyckor. Det är dock tillåtet att:
- använda handsfree eller headset
- svara på samtal genom knapptryckning om telefonen inte hålls i handen
- ha mobilen placerad i en fast hållare eller på sätet bredvid
Trafikpolisen har tidigare varit tydlig med tolkningen:
– Håller du mobilen i handen, är det förbjudet, har Bengt-Erik Lind, trafikpolis, sagt till Kristianstadsbladet.
En ny era för trafikkontroll?
Den nya domen kan ses som ett första steg mot ett mer teknikbaserat arbetssätt för att upptäcka och lagföra distraherade förare. Det återstår att se om svenska myndigheter nu väljer att officiellt utöka fartkamerornas användningsområde något som i så fall skulle kräva både politiska beslut och teknisk utveckling.