En ny motorvägssträcka i Frankrike gör det möjligt för elbilar och lastbilar att ladda batteriet medan de kör. Tekniken kan förändra framtiden för elfordon och minska behovet av stora batterier.
Världens första elväg på motorväg
En 1,5 kilometer lång teststräcka har öppnats på A10-motorvägen mot Paris, nära Angervilliers. Under vägen ligger 900 kopparspolar som är kopplade till elnätet. De skapar ett elektromagnetiskt fält som laddar elfordon som kör ovanpå, så länge bilen har rätt mottagarteknik.
Den nya sträckan är en del av projektet “Charge as You Drive”, ett samarbete mellan Vinci Autoroutes, Electreon, Gustave Eiffel University och Hutchinson. Tekniken testas med flera fordonstyper, bland annat personbilar, skåpbilar, bussar och tunga lastbilar.
Hög effekt och lovande testresultat
De första testerna visar att vägen kan leverera över 300 kW i toppeffekt och mer än 200 kW i genomsnitt. En tung lastbil kan ladda batteriet för varje kilometer den kör. En personbil kan få energi motsvarande upp till tre körda kilometer per kilometer laddväg.
Det betyder att förare kan komma fram med mer laddning än när de startade, om vägen är tillräckligt lång.
Syftet: mindre batterier och lägre utsläpp
Målet är att minska behovet av stora batterier i elfordon. Det skulle göra bilarna lättare, billigare och mer energieffektiva. Dessutom kan tekniken minska utsläppen vid batteriproduktion och öka lastkapaciteten för transportsektorn.
“Att kombinera laddvägar med vanliga laddstationer kan påskynda elektrifieringen av tunga fordon och minska utsläppen från transportsektorn,” säger Nicolas Notebaert, VD för Vinci Concessions och president för Vinci Autoroutes.
Del av global utveckling av elvägar
Innan den öppna testningen startade genomfördes omfattande laboratorietester och hållbarhetsprov. Nu testas tekniken i riktiga trafikförhållanden. Tre laboratorier från Gustave Eiffel University övervakar resultaten. Hittills bekräftar testerna att systemet fungerar säkert och stabilt.
“Det här är en avgörande milstolpe i utvecklingen av elvägar,” säger Oren Ezer, vd för Electreon. “Vår teknik visar att dynamisk laddning fungerar med hög effekt och tillförlitlighet. Vi är redo för storskalig utbyggnad i Europa.”
Nästa steg: elväg i Tyskland
Ett liknande projekt byggs i Tyskland, på A6-motorvägen mellan Amberg-West och Sulzbach-Rosenberg. Testerna startar senare i år, och Electreon är även där teknikpartner.
Om försöken lyckas kan framtidens motorvägar bli en del av elnätet. Det skulle göra långresor med elbil både enklare och snabbare.






