Sverige

Bankomat drabbas av omfattande problem – många automater ur funktion

Bankomat drabbas av omfattande problem

Flera av Bankomat kontantautomater är just nu ur funktion. Problemen uppstod i samband med att företaget själva tog över ansvaret för kontanttransporter – ett arbete som visat sig mer komplicerat än väntat.

120 automater ur funktion på en vecka

Enligt Bankomat har det under den senaste veckan som mest varit 120 automater som inte gått att använda, vilket motsvarar ungefär tio procent av det totala antalet automater i Sverige. Normalt brukar 20–25 automater vara ur funktion av olika orsaker.

– Jag förstår att många människor är frustrerade över att de inte kan ta ut eller sätta in kontanter. Det här är en oacceptabel situation och jag beklagar de problem som uppstått. Vi gör nu allt vi kan för att lösa situationen så snabbt som möjligt, säger Nina Wenning, vd för Bankomat AB.

Egenkontrollerade kontanttransporter orsaken

Bankomat har tidigare upphandlat kontanttransporter, men de senaste två åren har bolaget byggt upp värdehantering i egen regi. I januari genomfördes den första egna transporten, och i dag sköter Bankomat transporter till och från cirka 800 automater. Målet är att under andra halvåret 2025 ta över ansvaret för samtliga 1 200 automater i landet.

– Att själva börja sköta kontanttransporterna är en stor och komplex uppgift som oundvikligen innebär vissa initiala utmaningar. Tyvärr har problemen blivit större än vi hade kunnat förutse. I efterhand ser jag att vi kunde ha gjort vissa saker bättre, säger Nina Wenning.

Varierande orsaker till driftstörningarna

Orsakerna till att automaterna inte fungerar skiljer sig åt. Det kan handla om tekniska problem, förseningar i transporterna eller svårigheter att få tillgång till lokalerna där automaterna finns.

Bankomat prioriterar just nu att åtgärda de automater som varit ur funktion längst samt de som är geografiskt viktiga, exempelvis på orter där det finns få alternativ.

Osäker tidplan för åtgärder

Företaget kan inte ge några prognoser för när problemen kommer vara helt åtgärdade.

– Vi kan tyvärr inte säga exakt hur lång tid det tar att lösa problemen, varken generellt eller för enskilda automater. Däremot kan kunderna se status i realtid via vår kartfunktion på hemsidan, som uppdateras löpande, säger Wenning.

Bakgrunden: Säkra kontanthanteringen långsiktigt

Enligt Bankomat är satsningen på egen värdehantering ett sätt att långsiktigt trygga tillgången till kontanter i Sverige, i en tid då kontantanvändningen minskar.

– Genom att ha egen värdehantering vill vi bidra till att kontanthanteringen i Sverige fungerar även i framtiden, säger Nina Wenning.

Källa: Bankomats hemsida.

Shares:

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *