Från januari 2025 gäller flera nya regler för arbetsgivare i Sverige. De omfattar bland annat skärpta krav på vab-rapportering, ökad lönetransparens, nya villkor för nystartsjobb och en omfattande reform av Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Dessutom införs utökade stöd i form av sänkta arbetsgivaravgifter.
Ökad rapporteringsskyldighet för frånvaro
Sedan 1 januari 2025 måste arbetsgivare rapportera anställdas frånvaro för vård av barn (vab) direkt till Skatteverket, som i sin tur lämnar uppgifterna vidare till Försäkringskassan. Syftet är att förhindra bidragsbrott och öka kontrollen över utbetalningarna.
Löneinformation och transparens
Från och med 2026 införs nya regler som stärker insynen i lönesättningen:
- Informationsplikt vid anställning: Arbetsgivare måste ange ingångslön eller lönespann vid rekrytering.
- Förbud mot frågor om lön: Arbetsgivare får inte längre fråga om nuvarande eller tidigare lön.
- Rätt till lönepresentation: Anställda får rätt att begära ut genomsnittliga löner för jämförbart arbete, uppdelat på kön.
- Lönerapportering: Företag med fler än 100 anställda måste årligen rapportera löner och könsskillnader till Diskrimineringsombudsmannen (DO).
Nystartsjobb och rekryteringsregler
Från februari 2025 gäller stramare regler för nystartsjobb:
- Arbetsgivare får inte anställa familjemedlemmar eller nära släktingar genom nystartsjobb.
- Företag som haft uppsägningar på grund av arbetsbrist de senaste 12 månaderna kan inte använda stödet.
Utökat växa-stöd – fler anställda omfattas
Det populära växa-stödet har utökats:
- Gäller nu för två anställda istället för en.
- Lönegränsen har höjts till 35 000 kronor per månad.
Arbetsmiljö och visselblåsning
Från 1 januari 2025 gäller en helt ny struktur för Arbetsmiljöverkets regler:
- 67 föreskrifter har slagits ihop till 15 mer heltäckande regler, för att förenkla och skapa tydligare ansvar.
- Alla arbetsgivare med fler än 50 anställda måste införa ett visselblåsarsystem.
Vad arbetsgivare behöver göra
För att möta de nya kraven bör arbetsgivare:
- Se över rutiner för dokumentation och rapportering av frånvaro och löner.
- Informera anställda om vilka uppgifter som samlas in.
- Sätta sig in i de nya arbetsmiljöreglerna och anpassa verksamheten därefter.
- Uppdatera rekryteringsprocesser och anställningsavtal i linje med nya regler om löneinformation och transparens.








