Sverige

Skärpta regler för arbetsgivare: Hårdare kontroller och enklare verifiering

Regeringen och Migrationsverket.

Från januari 2025 gäller flera nya regler för arbetsgivare i Sverige. De omfattar bland annat skärpta krav på vab-rapportering, ökad löne­transparens, nya villkor för nystartsjobb och en omfattande reform av Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Dessutom införs utökade stöd i form av sänkta arbetsgivaravgifter.

Ökad rapporteringsskyldighet för frånvaro

Sedan 1 januari 2025 måste arbetsgivare rapportera anställdas frånvaro för vård av barn (vab) direkt till Skatteverket, som i sin tur lämnar uppgifterna vidare till Försäkringskassan. Syftet är att förhindra bidragsbrott och öka kontrollen över utbetalningarna.

Löneinformation och transparens

Från och med 2026 införs nya regler som stärker insynen i lönesättningen:

  • Informationsplikt vid anställning: Arbetsgivare måste ange ingångslön eller lönespann vid rekrytering.
  • Förbud mot frågor om lön: Arbetsgivare får inte längre fråga om nuvarande eller tidigare lön.
  • Rätt till lönepresentation: Anställda får rätt att begära ut genomsnittliga löner för jämförbart arbete, uppdelat på kön.
  • Lönerapportering: Företag med fler än 100 anställda måste årligen rapportera löner och könsskillnader till Diskrimineringsombudsmannen (DO).

Nystartsjobb och rekryteringsregler

Från februari 2025 gäller stramare regler för nystartsjobb:

  • Arbetsgivare får inte anställa familjemedlemmar eller nära släktingar genom nystartsjobb.
  • Företag som haft uppsägningar på grund av arbetsbrist de senaste 12 månaderna kan inte använda stödet.

Utökat växa-stöd – fler anställda omfattas

Det populära växa-stödet har utökats:

  • Gäller nu för två anställda istället för en.
  • Lönegränsen har höjts till 35 000 kronor per månad.

Arbetsmiljö och visselblåsning

Från 1 januari 2025 gäller en helt ny struktur för Arbetsmiljöverkets regler:

  • 67 föreskrifter har slagits ihop till 15 mer heltäckande regler, för att förenkla och skapa tydligare ansvar.
  • Alla arbetsgivare med fler än 50 anställda måste införa ett visselblåsarsystem.

Vad arbetsgivare behöver göra

För att möta de nya kraven bör arbetsgivare:

  • Se över rutiner för dokumentation och rapportering av frånvaro och löner.
  • Informera anställda om vilka uppgifter som samlas in.
  • Sätta sig in i de nya arbetsmiljöreglerna och anpassa verksamheten därefter.
  • Uppdatera rekryteringsprocesser och anställningsavtal i linje med nya regler om löneinformation och transparens.
Shares:

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *